miércoles, 6 de abril de 2022

Cuando nadie te ve - Montse Santó

 


Reseña: Cuando nadie te ve

Autora Montse Santó

Ediciones Forment

 

Una mujer se reencuentra a sí misma tras su divorcio. De creerse frágil descubre a través de sus experiencias, su fortaleza, su capacidad de tomar decisiones que la sorprenden a ella misma y con ello cada vez es más fuerte.

El amor sin condiciones hace que se plantee la vida de una forma muy diferente de como la ha vivido hasta ahora, le asusta y al mismo tiempo le marca retos que la cautivan.

 

La autora nos lleva por el camino de erotismo de una forma cómoda, huye del mal gusto y nos sumerge en un mar de sensaciones placenteras. No decepciona, al contrario, admiramos a la protagonista por su valentía a romper moldes, por amar sin límites y marcar las condiciones de su vida.

 

Tessa Barlo

 


 

viernes, 20 de agosto de 2021

Único testigo


 Samuel es un niño nacido en el seno de una familia Amish, una congregación que vive apartada y sobrevive lejos de la tecnología, los electrodomésticos, cualquier vestigio de comodidad, relación con el presente y, por supuesto, modernidad. Pero un día el pequeño viaja con su madre a la gran ciudad y allí, en unos aseos públicos, ve cómo se comete un crimen. Inmediatamente, el pequeño se convierte en un testigo peligroso. El policía que lleva el caso sabe que ha de proteger a ese testigo, y para ello ha de luchar contra el pacifismo de su comunidad natal. Poco a poco, va conociendo a los Asmish y hasta llega a enamorarse de la madre de Samuel.

 

Biografía de Earl W. Wallace

Escritor y guionista americano, Earl W. Wallace trabajó tanto para la televisión como el cine, logrando un gran éxito con su guión para la película Único testigo, que le valió premios como el Oscar, el BAFTA, el Golden Globe o el Edgar

 

Biografía de William Kelley

Guionista americano, William Kelley fue conocido especialmente por su trabajo en el guión de la película Único testigo, que le supuso premios como el Oscar o el Golden Globe

 

 

 

viernes, 9 de julio de 2021

Mecanoscrit del segon origen- Manuel de Pedrolo

 


 

 

Mecanoscrit del segon origen (1974)

Carme Ballús

Manuel de Pedrolo va escriure entre el 1973 i el 1979 el que podríem anomenar el nucli central de la seva literatura de ciència-ficció, que tracta de viatges en el temps, d’escletxes entre dos mons i de contactes entre els humans i els éssers provinents d’altres indrets de l’univers que vénen a la Terra per refugiar-s’hi o per destruir-la.

Les dues obres més conegudes en aquest vessant són la novel·la Mecanoscrit del segon origen (1974) i el recull de contes Trajecte final (1975). Pedrolo va seguir treballant el gènere durant tota la seva carrera literària. El 1980 va publicar Aquesta matinada i potser per sempre, que ell mateix reivindicava com a la seva millor novel·la de ciència-ficció, i el 1991 va aparèixer Succés simultani.

Mecanoscrit del segon origen tracta el tema de l’origen de la civilització en cinc capítols d’extensió semblant —trenta pàgines—, anomenats «Quaderns». Al final trobem un epíleg breu, que duu per títol la pregunta: «És l’Alba la mare de la humanitat actual?». Aquest escrit afirma que els «Quaderns» van ser descoberts fa més de quatre mil anys i exposa les teories que hi ha hagut respecte a la seva autoria i autenticitat. Davant una suposada edició de Mecanoscrit del segon origen, el narrador informa del camí que aquest text ha recorregut i de les teories que s’han desenvolupat al llarg dels quatre mil dos-cents anys que fa que es va escriure. Com que cada un dels capítols duu un títol i els «Quaderns» també estan dividits en apartats, figura que les anotacions arriben perfectament ordenades a la humanitat de l’any 6000.

Els «Quaderns» són narrats per un narrador omniscient. Aquesta veu heterodiegètica —que ens exposa la narració des de fora de la ficció— té el coneixement complet d’allò que fan, senten i pensen els seus personatges. Només en alguna ocasió podríem parlar d’un narrador a manera de càmera cinematogràfica, objectiu i neutre, que mira i enregistra allò extern i visible. Amb tot, les sis darreres línies dels «Quaderns» són narrades en primera persona: és la protagonista, l’Alba, qui parla.

La pregunta sobre l’origen de la humanitat parteix de la vida d’una noia catalana del segle XX, l’Alba. Als catorze anys va sobreviure a l’atac dels éssers d’un altre planeta que van anorrear pràcticament tots els mamífers, incloent-hi els humans, excepte aquells que per una o altra circumstància es trobaven sota de l’aigua. Isolades en diverses parts del món, les persones que van sobreviure o bé es van tornar boges o bé van acabar suïcidant-se. Només l’Alba, que s’havia llançat a l’aigua per salvar el seu amic Dídac, de nou anys, va poder iniciar amb ell una nova vida. Van haver de superar moltes dificultats, i sobreviure valent-se només d’ells mateixos: els va caldre cultivar la terra, criar gallines, curar-se quan estaven malalts, reparar maquinària... Tot ho aprenien dels llibres que buscaven en les biblioteques mig derruïdes. Per procrear, van haver d’esperar que en Dídac arribés a l’edat de poder engendrar un fill, en Mar.


Així com en les primeres novel·les Pedrolo reflecteix la situació de repressió en què la dona es veu sotmesa i les protagonistes són víctimes d’una societat patriarcal, a Mecanoscrit del segon origen la protagonista, l’Alba, és una heroïna que es planteja la necessitat de la supervivència pròpia i de l’espècie humana, i per a això lluita i supera els tabús i els papers assignats tradicionalment a la dona.

Pel que fa al llenguatge, el que utilitza el narrador és clarament literari, amb expressions cultes, un lèxic acurat i recursos literaris, com ara comparacions, metàfores o enumeracions. També, hi inclou frases fetes o expressions de caire popular que donen varietat al registre utilitzat. En canvi, els diàlegs entre els personatges, l’Alba i en Dídac, són col·loquials, plens d’expressivitat, construïts amb frases breus i molts signes de puntuació. De tota manera, no reprodueix l’argot juvenil de l’època en què el llibre fou escrit. És un llenguatge col·loquial que es manté dins una certa formalitat.

Tot i que no hi ha cap constància que Mecanoscrit del segon origen fos concebut com una novel·la per a joves, és entre aquest sector de població on ha tingut més èxit fins a convertir-se en un clàssic de la literatura juvenil a Catalunya. Manuel de Pedrolo fa creïble l’experiència de dos adolescents que viuen un nou començament, una gran oportunitat per viure les seves vides, prenent de l’experiència dels adults només allò que troben recopilat en els llibres. Gaudeixen d’una llibertat total per decidir allò que els interessa de debò i elaborar les seves pròpies normes. No és gens estrany que generacions d’adolescents s’hagin deixat captivar —i encara ho facin— per aquesta lectura. 


 

 

viernes, 9 de abril de 2021

Extramuros - Jesús Fernández Santos

 

 

 

Argos Vergara 1978 1ª Edicion

y galardonada con el Premio Nacional de Literatura

 

Entre los muros del convento el hambre, la miseria y la enfermedad se han cebado en los cuerpos de las religiosas. Más allá de las celosías, la epidemia y la sequía han vaciado las casas de gente y los pocos que quedan mendigan soportando su penuria. ¿Cómo mantener la fe en un Dios que permite tanto sufrimiento? Dos hermanas de la orden, para paliar el padecimiento de sus iguales, ingenian el engaño de un falso milagro, un prodigio divino que atraiga devotos de extramuros y que con sus donaciones devuelvan la dignidad perdida a un convento que antaño vivió días de abundancia.

 La historia de la apasionada relación de dos monjas en el interior de un convento, hoy convertida en clásico de nuestra literatura, fue llevada a la pantalla con un reparto encabezado por Aurora Bautista, Carmen Maura, Mercedes Sampietro y Assumpta Serna, bajo la dirección de Miguel Picazo

En el ambiente empobrecido y alucinante de un convento, en la España mellada que siguió a la muerte de Felipe II, se entrecruzan sutilmente, con oculta violencia, la sexualidad sofrenada y el misticismo, en una confrontación de caracteres servida por una prosa de sostenida y admirable tensión expresiva.

La historia de amor lésbico y religión narrada con bastante sutileza a la vez que atrevimiento, temiendo en cuenta el año en que se públicó, lo cual siempre es difícil a la hora de tratar este tipo de temas; el lenguaje es deslumbrante, suena a arcaico pero a la vez es cercano e íntimo, muy próximo; y, por último, me gusta mucho el punto de vista: femenino, personal, subjetivo, enamorado...

 Mi nota és un 7